Πέμπτη 20 Ιουνίου 2013

Αντιαντάρτικος αγώνας . Η (Ελληνική) αεροπορική διάσταση . Μέρος2ο

γράφει ο Pro από Συμβασιλεύουσα

Όπως είδαμε σε προηγούμενο άρθρο μας , οι πιθανότητες να εμπλακούμε ως κράτος σε αντιαντάρτικο πόλεμο (COIN) εναντίον εισαγόμενων φανατικών σουνιτών ανταρτών , έχουν αυξηθεί γεωμετρικά με βάση τις τελευταίες εξελίξεις και τους διαγραφόμενους συσχετισμούς .
Με μια πρόχειρη έρευνα , αντιλαμβανόμαστε ότι ο εξοπλισμός των ενόπλων μας δυνάμεων σε εναέρια μέσα , παρουσιάζει μια υστέρηση στην εκτέλεση αποστολών τύπου ISR και CAS σε αντιαντάρτικο πόλεμο αλλά και γενικότερα . Το παραπάνω συμπέρασμα βγαίνει με βάση συγκρίσεις με σύγχρονες ένοπλες δυνάμεις άλλων δυτικών κρατών . Η βελτίωση των παραπάνω δυνατοτήτων , θα αφορά όλες τις μορφές πολεμικών επιχειρήσεων και θα λειτουργήσει ως πολλαπλασιαστής ισχύος .
Πήγασος ΙΙ . Το "ΔΙΚΟ ΜΑΣ" μή επανδρωμένο Αεροσκάφος (ΜΕΑ) .
Το πρώτο πράγμα που θα μπορούσε να προταθεί για την βελτίωση της κατάστασης , είναι η αύξηση της παραγωγής του εγχώριας κατασκευής μή επανδρωμένου αεροχήματος τύπου Πήγασος ΙΙ . Η συνέχιση της εξέλιξής του , η τοποθέτηση σε αυτό βελτιωμένου πακέτου αισθητήρων και ο εξοπλισμός του με όπλα (όταν αυτά θα είναι διαθέσιμα για UAV τέτοιου μεγέθους) είναι η φυσική πορεία του προγράμματος .
Η σταδιακή σχεδίαση και κατασκευή ενός μεγαλύτερου αεροχήματος με υπερδιπλάσιες διαστάσεις (μήκος και εκπέτασμα) καθώς και ενός πολύ μικρού με δυνατότητα μεταφοράς του από ζευγάρι πεζών μαχητών -και τα δύο στα πρότυπα παρόμοιων δυτικών σχεδιάσεων- κρίνεται απαραίτητη .

RQ-11 Raven . Ένα παρόμοιο εγχώριο σύστημα για κάθε ενεργό Τάγμα  .
Με μικρή χρηματοδότηση , τα κενά στους τομείς των μη επανδρωμένων αεροχημάτων για αποστολές ISR και CAS , μπορούν να καλυφθούν πλήρως με ίδια μέσα εντός της τρέχουσας δεκαετίας ή το αργότερο τα πρώτα χρόνια της επόμενης . Τα εγχώριας κατασκευής αεροχήματα , θα μπορούν επίσης να εκτελέσουν και άλλες αποστολές , όπου αυτό απαιτηθεί , διαφοροποιώντας τα φορτία αισθητήρων που φέρουν (πχ . Ναυτική συνεργασία) ή θα είναι ικανά να ενισχύσουν άλλους φορείς και υπηρεσίες (πχ πυροσβεστική , αστυνομία κτλ) στην εκτέλεση του έργου τους . Καθώς γράφεται το συγκεκεριμένο άρθρο , βρίσκεται σε εξέλιξη επιχείρηση της αστυνομίας κατά ιδιαίτερα σκληρής συμορίας αλλοδαπών σε ορεινή περιοχή της πατρίδας μας . Η παρουσία και χρήση , εξειδικευμένων μη επανδρωμένων αεροχημάτων με δυνατότητες ISR , για εναέριες έρευνες  θα ήταν μεγάλη βοήθεια για τον διοικητή επί του πεδίου .
Μια πολύ καλή ενδιάμεση λύση η οποία θα ενίσχυε άμεσα τις δυνατότητες μας μέχρι την εγχώρια παραγωγή  ικανότερων αεροχημάτων , θα ήταν η δωρεάν ή με συμβολικό τίμημα προμήθεια των υπο απόσυρση RQ-5 Hunter του Αμερικανικού στρατού . 2 συστήματα (16 αεροσκάφη) , θα μπορούσαν να καλύψουν πλήρως την Ελληνική επικράτεια , προσφέροντας δυνατότητες ανύπαρκτες μέχρι σήμερα . Ένα απλό αίτημα προς την Αερικάνικη πλευρά δεν θα έβλαπτε.............

Τα RQ-5 Hunter , αντικαθίστανται στον Αμερικάνικο στρατό από MQ-1C . Τα αεροσκάφη είναι μεγαλύτερα από τα Πήγασος II , με καλύτερες συνολικά επιδόσεις και δυνατότητες . Κάποια εξ αυτών έχουν επίσης δυνατότητα μεταφοράς και εξαπόλυσης βλημάτων GBU-44 .
Ας κάνουμε όμως εδώ μια μεγάλη παρένθεση και ας δούμε ένα μέσο το οποίο διαθέτουμε και είναι ικανό να χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά στον αντιαντάρτικο πόλεμο εκτός από τα UAV τύπου Sperwear και Πήγασος ΙΙ .
Το κατεξοχήν λοιπόν αεροπορικό μέσο , το οποίο μπορεί να εκτελέσει αποστολές CAS/COIN αλλά και ISR(υπό όρους) στο Ελληνικό οπλοστάσιο είναι το AH-64 Apache . Το συγκεκριμένο μαχητικό ελικόπτερο , έχει ικανοποιητική εμβέλεια, δυνατότητα αιώρησης, είναι θωρακισμένο , πολύ ευέλικτο , διαθέτει τους απαραίτητους αισθητήρες  και πολύ μεγάλη μεταφορική ικανότητα οπλικού φορτίου ακριβώς της κατηγορίας που απαιτείται από τις αποστολές αυτού του τύπου . Επιπλεόν διαθέτει και το πυροβόλο των 30χιλιοστών επί κατευθυνόμενου πυργίσκου , το οποίο είναι ιδανικό όπλο σε σχέση τιμής βλήματος προς απόδοση (ακρίβεια/φονικότητα) για εξουδετέρωση ανταρτών .
Είναι πολύ ικανό αεροσκάφος και σε περίπτωση Ελληνο-Τουρκικής σύραξης , ή σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση που η χώρα μας χρειαστεί να αντιμετωπίσει ομάδες ανταρτών που θα εισβάλλουν για να δημιουργήσουν εσωτερική αναταραχή , θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο (αν περισσεύουν αεροσκάφη).

Apache . Το μακρύ χέρι της Αεροπορίας Στρατού .



Βεβαίως , το AH-64 , δεν είναι "Πανάκεια" ως μέσο για την εκτέλεση επιχειρήσεων COIN . Ας δούμε τώρα και κάποια εμφανή μειονεκτήματα του , σε σχέση με ένα ελαφρύ ελικοφόρο μαχητικό αεροσκάφος σταθερών πτερύγων που χρησιμοποιείται συστηματικά σε τέτοιου είδους επιχειρήσεις , το EMB-314 Super Tucano . Καταρχήν , το κοστος ανά ώρα πτήσης του Apache , είναι πολλαπλάσιο καθιστώντας την συστηματική χρήση του αεροσκάφους για ISR και εναέρια επιφυλακή για CAS , ασύμφορη . Κατά δεύτερον -και λιγότερο σημαντικό- ο ηλεκτροοπτικός αιθητήρας έχει (συγκρητικά) περιορισμένο οπτικό πεδίο αφού το αεροσκάφος σχεδιάστηκε για να πετάει χαμηλά και να ελέγχει τον χώρο μπροστά του , υποστηριζόμενο από άλλες φίλιες μονάδες . Αντίθετα , το Tucano έχει τον αισθητήρα (όταν διαθέτει τέτοιον) στην κοιλιά της ατρακτου , όπως και όλα τα αεροσκάφη ISR/CAS/COIN . Αυτό διευκολύνει τον περιμετρικό έλεγχο με προφίλ πτήσης μεσαίου ύψους , με υψηλή ταχύτητα . Κατά τρίτον , η ταχύτητα πλεύσης αλλά και η μέγιστη ταχύτητα του Apache είναι πολύ χαμηλότερες . Εξ αυτού , σε περίπτωση  εκδήλωσης αιφνιδιαστικής καταδρομικής ενέργειας κατά φίλιων τμημάτων , θα καταφτάνει επί του πεδίου για υποστήριξη με σημαντική καθυστέρηση συγκρητικά . Όπως εξηγήσαμε , ο χρόνος , είναι πολύ σημαντικός στις αντιαντάρτικες επιχειρήσεις . Το τέταρτο και τελευταίο(?) μειονέκτημα , είναι το ανώτερο ακουστικό ίχνος , το οποίο θα γίνεται αντιληπτό από τους αντάρτες από μεγαλύτερη απόσταση δίνοντάς τους περισσότερο χρόνο να διαφύγουν σε συνδηασμό με την χαμηλότερη ταχύτητά του .
Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι το συγκεκριμένο μαχητικό ελικόπτερο , δεν μπορεί και δεν πρέπει να επιχειρεί μόνο του σε συνθήκες αντιαντάρτικου πολέμου . Χρειάζεται να πλαισιωθεί από ένα μέσο το οποίο να μπορεί να κάνει πολύωρες περιπολίες με χαμηλό κόστος με δυνατότητες ISR  και ένα τουλάχιστον μέσο , το οποίο να μπορεί να βρίσκεται στον αέρα ως επιφυλακή CAS , με υψηλή ταχύτητα και επίσης χαμηλό κόστος . Οι ανάγκες για χαμηλό κόστος μας κατευθύνουν στην επιλογή ελικοφόρων αεροσκαφών σταθερών πτερύγων , επανδρωμένων ή μη . Όπως βλέπουμε από τις επιλογές των Αμερικανών , και τα δύο είναι απαραίτητα . Οι Αμερικάνοι χρησιμοποιούν από μή επανδρωμένα αεροσκάφη , το MQ-1 Predator , το οποίο έχει παραπλήσιο κόστος ανά ώρα πτήσης αλλά χειρότερες κινηματικές επιδόσεις από το Super Tucano και το ικανότερο MQ-9 Reaper , το οποίο έχει μεγαλύτερο κόστος χρήσης αλλά αντίστοιχες επιδόσεις . Και τα δύο μπορούν να μείνουν πολύ περισσότερο στον αέρα σε σχέση με επανδρωμένα μονοθέσια ή διθέσια , λόγω της έλειψης χειριστή . Στην κατηγορία των επανδρωμένων , χρησιμοποιούν τα MC-12W , τα AC130 κτλ.

Το Super Tucano , έχει πιστοποιηθεί για χρήση με πάνω από 130 οπλικά συστήματα και αισθητήρες . Χρησιμοποιείται από 12 χώρες με πάνω από 170 μονάδες σε ρόλους Cas/coin αλλά και ελαφρού μαχητικού και μέσου εκπαιδευτικού . Είναι το "Reaper των φτωχών" με μία δόση ελβετικού σουγιά .
Το Αμερικανικό λοιπόν παράδειγμα με το αεροσκάφος τύπου MC-12W με δυνατότητες ISR , δεν πρέπει να μας αφήσει αδιάφορους . Το αεροσκάφος , παρά την ύπαρξη πολύ πριν από την ένταξή του σε υπηρεσία μεγάλων αριθμών εξειδικευμένων UAV , λειτούργησε ως πολλαπλασιαστής δύναμης αποδεικνύοντας ότι η φυσική παρουσία του ανθρώπου - χειριστή επι του πεδίου και όχι χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά , είναι αναντικατάστατη .  Θα ήταν ευχής έργον να προμηθευτούμε 2-3 τέτοια αεροσκάφη στην ίδια ακριβώς διαμόρφωση με τους Αμερικανούς . Οι δυνατότητες που προσφέρει ακόμα και στην ειρηνική περίοδο για έλεγχο των συνόρων , έρευνα (- διάσωση) , περιπολίες κατά την διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου και γενικά ISR δυνατότητες σε συνδηασμό με την Ελληνική Αστυνομία και άλλους οργανισμούς , δεν πρέπει να παραβλεφθούν . Αλλά και στην Πολεμική περίοδο , μπορεί να βοηθήσει στην έγκαιρη προειδοποίηση μέσω ελέγχου , των "μετόπισθεν" , αεροπορικού συνδέσμου , αντι-καταδρομικό ρόλο και γενικότερα στην ασφάλεια μονάδων , αυτοκινητοπομπών και εγκαταστάσεων εντός φίλιου εδάφους όπου υπάρχει αεροπορική υπεροχη . Το κόστος πρόσκτησης ενός τέτοιου αεροσκάφους είναι γύρω στα 20εκ $ . Με μικρό επιπλέον κόστος , θα μπορούσε και να οπλιστεί στα πρότυπα του αεροσκάφους AC-208B .
Στον τομέα της εγγύς υποστήριξης , η αγορά MQ-9 Reaper , είναι ασύμφορη , όπως μας διδάσκει το παράδειγμα της Ιταλίας που παρήγγειλε 4 αεροσκάφη με 4 σταθμούς εδάφους με πακέτο 5 χρόνια υποστήριξης με συνολικό κοστος 330 εκ $ . Στο προηγούμενο νούμερο δεν περιλαμβάνεται το υπόλοιπο κόστος χρήσης πλην ανταλλακτικών (δηλαδή καύσιμα , επάνδρωση κτλ) . Το κόστος ανά ώρα πτήσης του συγκεκριμένου αεροσκάφους , υπολογίζεται από τους Αμερικάνους σε πάνω από 3000$ ανά ώρα . Ποσό μεγαλύτερο από όλα τα επανδρωμένα ελικοφόρα αεροσκάφη που χρησιμοποιούνται (εκτός AC130) και κυρίως πολύ μεγαλύτερο από την εναλλακτική που θα δούμε παρακάτω .
Υπάρχει λοιπόν μία χαμηλού συνολικού κόστους επιλογή , η οποία θα βελτίωνε δραματικά τις δυνατότητες ISR , CAS/COIN αλλά και συνοδείας ελικοπτέρων των ενόπλων δυνάμεων σε περιόδους πολεμικών επιχειρήσεων υποστηρίζοντας τα Apache . Όλα αυτά , ενισχύοντας το MC-12W στις αποστολές που αναφέραμε παραπάνω κατά την ειρηνική και πολεμική περίοδο και  χωρίς να προσθέτει άλλον ένα τύπο αεροσκάφους στις ένοπλες δυνάμεις . Αναφερόμαστε στα Τ6 ΝΤΑ , "ελαφρώς" βελτιωμένα .

ΗΤ-6 ΝΤΑ . Έτσι θα μπορούσε να είναι το αναβαθμισμένο Τ-6 ΝΤΑ . Στην καλιτεχνική απεικόνιση μεταφέρει 4 βλήματα μεγέθους Griffin και 2 εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου . Στον κέντρο της ατράκτου στην κοιλιά , φαίνεται καθαρά ο ηλεκτροοπτικός/υπέρυθρος αισθητήρας με τον καταδείκτη laser .
Η πολεμική αεροπορία , είχε την πρόνοια να προμηθευτεί 20 μονάδες εκ των Τ6Α , με δυνατότητα μεταφοράς όπλων . Αυτά τα αεροσκάφη τα οποία χρησιμοποιούνται ήδη , μπορούν να αναβαθμιστούν στο σύνολό τους ή ένα μέρος από αυτά σε διαμόρφωση CAS/COIN και ISR .
Το κόστος μιας συνολικής αναβάθμισης , η οποία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων , οθόνες στο κόκπιτ , σύστημα προειδοποίησης επερχόμενου βλήματος , εκτοξευτή αερόφυλων , υπολογιστή αποστολής και ηλεκτροοπτικό/υπέρυθρο αισθητήρα με καταδείκτη laser , έχει υπολογιστεί γύρω στα 5,5εκ δολάρια ανά αεροσκάφος . Δηλαδή 55εκ $ για 10 ή 110 εκ $ για 20 μονάδες . Τα κόστος προφανώς δεν έχει απόλυτη ακρίβεια , αλλά είναι όσο εγγύτερα μπορούμε να φτάσουμε σε θεωρητικό επίπεδο . Ίσως να ήταν ακόμα μικρότερο με την χρήση του φθηνού αλλά κορυφαίου σε ποιότητα ηλεκτροοπτικού/υπέρυθρου αισθητήρα POP-300HD , αλλά ας πάρουμε την περίπτωση των 5,5εκ ως δεδομένη για τις ανάγκες του παρόντος .
Επιλέγοντας την αναβάθμιση και των 20 αεροσκαφών , την αγορά των 3 ΜC-12W  και την προμήθεια ενός πακέτου ανταλλακτικών , αξίας 20 εκ. $ και όπλων αξίας 40 εκ. $ (ισοδυναμεί με περίπου 800 Griffin και 400 GBU-12 ) , για χρήση από τα αεροσκάφη . Το συνολικό κόστος βρίσκεται στην κατηγορία των 230 εκ $ . Ακόμα και αν υπολογίσουμε μια απόκλιση της τάξεως του 15% προς τα πάνω και ταυτόχρονα αυξήσουμε το ποσό για αγορά όπλων και ανταλλακτικών , συνυπολογίζοντας το κόστος της παραγωγής και εξέλιξης του ΠΗΓΑΣΟΣ ΙΙ / ΙΙΙ , ίσως να φτάναμε οριακά το ποσό των 330 εκατομμυρίων που στοίχισε  το Ιταλικό πρόγραμμα των 4 Reaper . Η διαφορά υπέρ της επιχειρησιακής δυνατότητας της προτεινόμενης Ελληνικής επιλογής , είναι συντριπτική .
Το ποσό είναι πολύ μικρό για να έχουμε τόσο μεγάλη δυνατότητα εκτέλεσης αποστολών ISR και CAS , δηλαδή απόλυτου έλεγχου σε ολόκληρο το μήκος και το πλάτος της επικράτειάς μας σε όλες τις περιόδους . Φυσικά μπορεί να πέσει και άλλο αν αναβαθμιστούν λιγότερα αεροσκάφη με ανάλογη μείωση στις δυνατότητες εκτέλεσης αποστολών .
Ας ελπίσουμε πως η οικονομία της πατρίδας μας θα επανέλθει γρήγορα και θα δούμε σύντομα τα παραπάνω προγράμματα ή παρόμοια στο επόμενο πραγματικό εξοπλιστικό . Εν τω μεταξύ , λύσεις όπως η δωρεάν παραχώρηση RQ-5 Hunter , μπορούν να βελτιώσουν πολύ την επιχειρησιακή κατάσταση .

AC-130 . Σε συμβατικό πόλεμο , θα το ονόμαζαν "ιπτάμενο φέρετρο" . Η πραγματικότητα είναι ότι κάποια οπλικά συστήματα είναι για συγκεκριμένα θέατρα επιχειρήσεων και ορισμένους τύπους πολέμου . Εν τω μεταξύ τα AC-130 έχουν γεμίσει εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες φέρετρα εχθρών και έχουν σώσει χιλιάδες Αμερικανούς και συμμάχους .

 

σύνδεσμοι (κάποιοι υπάρχουν και στο πρώτο μέρος)
http://en.wikipedia.org/wiki/RQ-5_Hunter
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Atomics_MQ-1C_Grey_Eagle
http://www.casr.ca/mp-army-aviation-coin-daly.htm
http://www.slideshare.net/1st_TSG_Airborne/at6c-texan-ii-observationattack-aircraft
http://www.afa.org/PresidentsCorner/WashingtonPerspective/2012/02282012_HASC_USAF_Joint_Statement.pdf
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a540248.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Atomics_MQ-9_Reaper
http://nation.time.com/2012/02/28/2-the-mq-9s-cost-and-performance/
http://www.dod.mil/pubs/foi/logistics_material_readiness/acq_bud_fin/SARs/DEC%202011%20SAR/MQ-9%20UAS%20REAPER%20-%20SAR%20-%2031%20DEC%202011.pdf 
http://www.elpasotimes.com/news/ci_19628409
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a517800.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_T-6_Texan_II
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_AH-64_Apache
http://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_EMB_314_Super_Tucano
http://defensetech.org/2011/10/26/atks-ac-208-combat-caravan-gunship/
http://www.defenseindustrydaily.com/gbu44-viper-strike-death-from-above-03127/
http://www.defenseindustrydaily.com/field-report-on-raven-shadow-uavs-from-the-101st-01487/
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JcDlVWdVddY#at=159
http://www.defenseindustrydaily.com/raytheons-griffin-mini-missiles-07182/ 

 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου